Головна | Реєстрація | Вхід | RSSСубота, 06.07.2024, 15:38

Амелін Олександр Анатолійович

Вчитель географії Катеринівської ЗОШ I-III ступенів

Меню сайту
Категорії розділу
Актуальність досвіду [2]
Портфоліо [0]
Розробки уроків [1]
Позакласні заходи [1]
Робота в МАН [0]
Міні-чат
Статистика

Онлайн всього: 4
Гостей: 4
Користувачів: 0

Блог

Головна » 2016 » Лютий » 27 » Цикл уроків по темі
21:41
Цикл уроків по темі

Північна Америка: геологічна будова, рельєф і корисні копалини

 

Мета:

  1. ознайомити учнів з особливостями рельєфу Північної Америки; довести залежність рельєфу від тектонічної будови;
  2. про­довжити розвивати вміння порівнювати й аналізувати карти; форму­вати логічне мислення, вміння встановлювати причинно- наслідкові зв'язки;
  3. виховувати самостійність, розширювати кругозір учнів.

Тип уроку: вивчення нових знань.

Обладнання: фізична карта Північної Америки, фізична карта півкуль, атласи, контурні карти, зображення форм рельєфу материка.

Очікувані результати: учні повинні знати - основні форми рельєфу та корисні копалини материка; учні повинні вміти - наводити приклади зако- номірностей поширення корисних копалин, характеризувати основні риси рельєфу материка, порівнювати основні форми рельєфу, показувати їх на карті.

Хід уроку

  1.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

  • Міні-бесіда

Як ви розумієте, для чого потрібні нам знання про материки?

  • Колективна робота з картою

Учні по черзі характеризують берегову лінію та географічне положення Північної Америки.

  • Питання для обговорення
  1. Яка  площа  материка?   Визначте   положення Північної Америки щодо екватора, нульового меридіана, Північного тропіка.
  2. Крайні точки материка та його протяжність з півночі на південь; із заходу на схід.
  3. Вкажіть особливості берегової лінії.
  4. Порівняйте географічне положення материка з Південною Америкою. Вкажіть риси подіб­ностей та відмінностей материків.
  • Тести

1. Серед материків планети за площею Північна Америка посідає місце:

а) перше; б) друге; в) третє; г) четверте.

2. Крайня східна точка Північної Америки:

а)  мис Мерчісон;

б)  мис Мар'ято;

в)  мис Принца Уельського;

г)  мис Сент-Чарльз.

3. Кількість океанів, що омивають береги Північ­ної Америки:

    а) три; б) два; в) чотири; г) один.

4. Біля східного берега материка формується найпотужніша тепла течія:

а)  Гольфстрім;

б)  Аляскінська;

в)  Лабрадорська;

г)  Каліфорнійська.

5. Берегова лінія материка:

а) дуже порізана; б) мало порізана.

6. Російська експедиція під керівництвом В. Берінґа, О. Чірікова відкрила:

а)  Північний полюс;

б)  річку Міссісіпі;

в)  Канаду;

г)  півострів Аляску.

 

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

  • Мозковий штурм та складання асоціативного куща

На дошці написано слово «рельєф». Учитель пропонує учням пригадати все те, що вони зна­ють про рельєф. Усі відповіді в скороченому вигля­ді записуються на дошці. 

Учитель. Отже, у нас з вами достатньо багажу знань, щоб успішно вивчити нову тему. Головна мета нашої роботи - довести, що рельєф залежить від тектонічної будови землі.

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  • Робота в групах

Характеристика рельєфу материка. Кожна група працює над одним питанням, знаходить відповіді, використовуючи текст підручника, карти атласу, додаткову літературу.

Від кожної групи виступає один учень, інші учні класу заповнюють таблицю.

  • Завдання для груп

1. Тектонічна будова

  1. Що таке літосферна плита? У межах якої плити лежить материк?
  2. Тектонічні структури материка, їхній вік та утворення.
  3. В якій частині материка вони розташовані?
  4. Де розташовані молоді та старі платформи?
  5. Покажіть найбільші вулкани материка.

2. Рівнинні форми рельєфу

  1. Які є рівнинні форми рельєфу?
  2. Назвіть рівнини материка (низовини, висо­чини).
  3. Де вони розташовані, в яких частинах мате­рика?

3. Гірські форми рельєфу

  1. Чим відрізняються між собою гори?
  2. Чи можна сказати, що в Північній Америці всі гори однакові?
  3. Як ви це встановили?
  4. Назвіть найбільші гірські системи материка  і місце їхнього розташу- вання.
  1. Зв'язок рельєфу з тектонічною будовою
  1. Порівняйте тектонічну та фізичну карти.
  2. Визначте, з якими тектонічними структу­рами пов'язані рівнинні  форми рельєфу.
  3. Визначте, з якими тектонічними структура­ми пов'язані гірські форми рельєфу?
  1. Корисні копалини
  1. Що таке корисні копалини?
  2. На які групи поділяються корисні копалини за походженням та використанням?
  3. Які види корисних копалин є на території материка?
  4. Поясніть взаємозв'язок у розміщенні корис­них  копалин відповідно до  тектонічних структур.
  • Висновки
  1. Про зв'язок рельєфу з тектонічною будовою.
  2. Про особливості рельєфу.
  3. Про відмінність рельєфу на заході і на сході материка.
  4. Про зв'язки корисних копалин і геологічної будови материка.

 

 

Групи форм рельєфу

Найбільші форми

Тектонічні структури

Рівнинні форми рельєфу

 

 

Гірські форми рельєфу

 

 

 

 

 

 

 

  • Проблемне питання

Чому на півночі материка спостерігаються низовинні форми рельєфу?

  • Робота з підручником

Учні самостійно в тексті підручника шукають відповідь на проблемне питання.

  • Доповнення учителем відповідей учнів

     За свою довгу історію наша Земля пережила декілька льодовикових епох. Клімат був суворий, випадало багато опадів, переважно у вигляді снігу, який не встигав розтанути за коротке літо. Лід, з якого складався льодовик, був поділений великими тріщинами на блоки, що й допомагало йому краще рухатися. Край льодовика потроху танув, особливо влітку, утворюючи річки, піщані і глинисті вали.

     Льодовик дійшов до долин річок Міссурі й Огайо та зупинився. Але процес танення продов­жувався багато років.

     За цей час утворилися річкові системи півно­чі, озера, болота, низовинні форми рельєфу, горби, вали, балки, западини.

     Проводиться демонстрація карти, фотоматеріалів з найбільш відомими формами рельєфу материка.

  • Робота в парах

    Порівняти рельєф Північної та Південної Аме­рики. Що спільного? Що відмінного?

 

 

Рельєф Північної та Південної Америки

Спільне

Відмінне

 

 

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Гра «Вірю — не вірю»

   Чи вірите ви, що...

  1. ...на материку знаходиться найбільша вершина світу? (Ні)
  2. ...Кордільєри старі, малорухомі гори? (Ні)
  3. ...на півночі материка було давнє зледеніння? (Так)
  4. ...в основі материка знаходиться Південноаме­риканська платформа? (Ні)
  5. ...рівнини займають 2/3 поверхні материка? (Так)
  6. ...що найбільша вершина материка - г. Мак-Кінлі? (Так)
  7. ...Аппалачі - високі гори? (Ні)
  8. ...рельєф материка пов'язаний з тектонічною будовою материка? (Так)
  9. ...розміщення і різноманітність корисних копа­лин залежить від рельєфу та тектонічної будови материка? (Так)
  • Робота з контурною картою

Нанести на контурну карту основні форми рельєфу материка Північна Америка. Зразок оформ­леної карти вивішений на дошці.

 

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Опрацювати параграф підручника.
  • Закінчити виконання практичного завдання.
  • Скласти кросворд до теми «Рельєф Північної Америки».

 

 

 

Північна Америка: води суходолу

 

Мета:

  1. з'ясувати основні риси річ­кової та озерної мережі Північної Америки; показати роль снігового й льодовикового живлення у вод­ному режимі; удосконалювати на­вички роботи з картами атласу;
  2. розвивати практичні навички складання комплексної характеристики річок за типовим планом, вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки в географічних процесах;
  3. ви­ховувати зацікавленість у вивченні курсу географії.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична карта Північ­ної Америки, зображення водних об'єктів Північної Америки, атла­си, підручники.

Очікуванні результати: учні повинні знати - річки і озера Північної Америки, їх тип живлення і режим; учні повинні вміти - характеризувати особливості річок (за типовим планом), показувати на карті річки і озера Північної Америки.

Хід уроку

 

  1.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

  • Географічний диктант. Учні визна­чають, якому кліматичному поясу відповідають характеристики, що зачитує вчитель.

Кліматичні пояси

  1. Арктичний
  2. Помірний
  3. Тропічний
  4. Субарктичний
  5. Субтропічний
  6. Субекваторіальний
  1. Займає північне узбережжя і більшу частину Канадсько­го арктичного архіпелагу. Вліт­ку температура не піднімається вище за+5 °С.
  2. Тут протягом року панує тепле і жарке сухе повітря, завдяки якому клімат дістав назву «клі­мат вічного літа».
  3. У  межах поясу на материку виді­ляються чотири кліматичні об­ласті.
  4. У цьому поясі переважають узимку вологі помірні повітря­ні маси, а влітку надходять сухі тропічні повітряні маси.
  5. У цьому поясі розміщена південна частина материка.
  6. Улітку панують вологі екваторіальні повітряні маси.

Узимку надходять арктичні по­вітряні маси, а влітку - повітряні маси з помірного поясу і тем­пература підвищується до +10°.

Код для перевірки: 1 - А; 2 - В; 3 - Б; 4 - Ж; 5 - Г; 6 - Д,Е.

 

III.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. На території Північної Америки наявні всі типии вод суходолу - це обумовлено різноманітністю природних умов материка. На півночі поширені вічна мерзлота та покривні льодовики, вершини гір вкриті гірськими льодовиками, великі площі на материку займають болота, а в надрах зберігаються значні запаси підземних вод. А найбільший об’єм вод суходолу міститься у повноводних річках та системі Великих озер.

Отже, на сьогоднішньому уроці ми з’ясуємо загальні особливості поверхневих вод Північної Америки та виконаємо практичну роботу зі складання характеристики річки за планом.

 

IV.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  • «Мозковий штурм»

 Як ви вважаєте, Північна Америка багата на внут­рішні води? Підтвердьте свою дум­ку, проаналізувавши фізичну карту Північної Америки.

(Робота за рисунком підручника «Басейни річок Північної Америки».)

  • «Мозковий штурм»

Чим можна по­яснити нерівномірності розподілу річкової та озерної сітки материка?

 

Характеристика річок

(робота в групах)

Завдання. За допомогою підручни­ка і карт атласу охарактеризуйте річки: перша група - басейну Ат­лантичного океану; друга група - басейну Північного Льодовитого океану; третя група - басейну Ти­хого океану.

 

 

  • «Мозковий штурм»
  • Де на материку розповсюджені озера?
  • Де знаходяться Великі американ­ські озера?
  • Як вони виникли?
  • Чому на південному сході мате­рика багато безстічних і солоних озер?

 

«Скарбничка»

Учитель. У Північній Америці роз­ташована найбільша прісноводна озерна система світу. Вона об'єднує п'ять значних за розмірами озер, які величезними сходинками спус­каються до Атлантики і віддають їй свою воду через річку Святого Лав-рентія. Останні два озера - Ері та Онтаріо - сполучені річкою Ніага­ра, на якій знаходиться всесвітньо відомий Ніаґарський волоспад.

Випереджальне завдання

(Виступи заздалегідь підготовлених учнів про озера Північної Америки та Ніаґарський водоспад.)

 

V.  ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

 

  • Гра «Скринька» Учням пропону­ються однакові аркуші паперу. Учні

по рядах записують головні особли­вості річок: перший ряд - Міссісі­пі; другий ряд - Маккензі; третій ряд - Колорадо.

Учні записують особливості річок, не згадуючи їхніх назв. Кожна ко­манда намагається якнайшвидше вкинути свого «листа». Але листи без адрес з кожного ряду визначають поштаря, який правильно «розне­се пошту» в кожну з трьох скриньок (Міссісіпі, Маккензі, Колорадо).

 

Зразок учнівських листів

  • Найдовша річка.
  • Дощове живлення.
  • Швидка течія.
  • Утворений каньйон.
  • Змішане живлення.

 

  • Практична робота № 8. Позначення на контурній карті основних географічних об’єктів материка.
  • Практична робота № 10. Складання комплексної характеристики однієї з річок материка (за типовим планом)

 

Варіант І - Міссісіпі

Варіант ІІ - Колорадо

Варіант ІІІ – Маккензі

 

 

                        Завдання. Заповніть таблицю:

 

План

Річка

1.

Походження назви

 

2.

Басейн океану, до якого належить річка

 

3.

Місце витоку і гирла, напрямок течії

 

4.

Особливості будови річкової долини у верхній, середній та нижній течії; наявність порогів, водоспадів

 

5.

Основні притоки річки

 

6.

Географічні пояси, що їх перетинає річка

 

7.

Види живлення річки

 

8.

Особливості водного режиму

 

9.

Господарське використання річки

 

10.

Проблеми господарського використання і заходи, які вживають для збереження вод річки

 

 

 

VI.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Опрацювати параграф підруч­ника.
  • Підготувати презентації проектів (дослідження природних зон материка).

 

 

 

     Населення, політична карта, держави Північної Америки

 

Мета:

  1. поглибити систему знань про формування та склад населення Північної Америки; сформувати в учнів уявлення про особливості політичної карти материка; удосконалювати в учнів практичні навички працювати з картами атласу, підручником, додатко­вою літературою;
  2. розвивати вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки географічних процесів, висловлювати свою думку, робити висновки;
  3. виховувати дружні стосунки, толе­рантність, уважність, інтерес до предмета.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: фізична та політична карти Північної Америки, географічні атласи для 7 класу, підручники, додаткова література з теми, таблиця «Населення Пів­нічної Америки», «візитки» СШАі Канади, фото кра­євидів держав, дидактичний матеріал з теми.

Очікувані результати: учні повинні знати - історію заселення материка, найголовніші країни; учні повинні вміти - характеризувати населення Північної Америки, наводити приклади зв’язків з Україною.           :

Хід уроку

 

  1.  ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II.  АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ

 

Учитель. Скажіть, який материк ми вивчаємо впро­довж декількох уроків?

Щоб перевірити ваші знання, ми виконаємо цікаві завдання.

 

  • Географічна мозаїка (робота в парах)

Необхідно скласти розрізані назви географічних об'єктів, визначити тему, якою вони об'єднані, пока­зати на карті. (Колумбія, Колорадо, Міссурі, Атабас­ка, Маккензі - річки. Ері, Гурон, Вінніпег, Мічіґан, Велике Ведмеже - озера.)

 

  • «Впізнай мене» (робота в парах)

За поданим списком впізнати об'єкт, звернути увагу на топоніміку. Показати на карті.

  1. Затока, названа на честь англійського мореплавця на ім'я Генрі  (Гудзонова)
  2. Цю землю відкрив у 982 році норман Ерік Рудий і назвав мовою скандинавів - «зелена країна» (Ґренландія)
  3. Назва цього об'єкта виникла випадково, коли іс­панський капітан Ернандес Кордоба запитав про назву місцевості у індіанців. (Юкатан)
  4. Індіанці, що жили на берегах цієї річки називали її «велика вода», а письменник Майн Рід «батько вод». (Міссісіпі)
  5. На берегах цієї річки побував російський лейте­нант Загоскін, який записав три назви з мови міс­цевих племен. Усі три назви означали «Велика річ­ка». (Юкон)
  6. Цей об'єкт був відкритий англійським дослідником і мореплавцем Джоном Каботом і назвав він його «Нововідкритою землею». (Ньюфаундленд)

 

  • Гра «Що таке? Хто такий?» (колективна вправа)

Гольфстрім, Ейрік Рудий, Флоріда, Сент-Чарльз, Мексиканська.

 

 

  • Перевірка виконання роботи парами.

 

  • «Мандрівка» (індивідуальне завдання)

За поданим описом назвати географічні об'єкти, по­казати їх на карті.

  1. Цей об'єкт лежить на висоті нижче рівня моря на 86 метрів. У 1913 році тут було зафіксовано темпе­ратуру повітря +56,7 °С. (Долина Смерті)
  2. Цей об'єкт відомий своїми гейзерами. Тут є неве­личкі фонтанчики заввишки 2-3 м, які б'ють че­рез кожні 3-4 хв, є поодинокі гейзери, а є групи. Є гейзери-гіганти, які викидають воду на висоту до 90 м. Тут-живуть рідкісні чорні ведмеді та ведмеді-
    грізлі. (Єллоустонський парк
  3. Вражають розміри цього об'єкта: довжина - 350 км, висота - до 2 км, ширина - від 6 до 28 км. Мільйони туристів тут бувають щороку. (Великий Каньон Колорадо)

 

  • Гра «Вірю - не вірю»
  1. Чи вірите ви, що Північна Америка розташована у Південній півкулі? (Ні)
  2. Чи вірите ви, що крайня південна точка матери­ка - мис Мар'ято? (Так)
  3. Чи вірите ви, що озеро і річка Атабаска названі за ім'ям індіанського племені атабаска? (Так)
  4. Чи вірите ви, що Північна Америка бідна на корис­ні копалини? (Ні)
  5. Чи вірите ви, що на материку не існує екологічних проблем? (Ні)
  6. Чи вірите ви, що найвища вершина Кордільєр - гора Мак-Кінлі? (Так)
  7. Чи вірите ви, що у Нью-Йорку зима м'якіша і те­пліша, ніж у Києві? (Так)

 

  • Перевірка індивідуального завдання

 

III.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Ми вже вивчили з вами природу Північ­ної Америки, ознайомились з наслідками господар­ської діяльності людини, історією відкриття матери­ка вихідцями європейських країн. Ми також знаємо, що у великому місті Нью-Йорку взимку тепліше, ніж у нашій столиці, і чули про те, що Америка - це рай земний і мрія кожного - побувати там. Уявімо, що нам випала нагода познайомитись з населенням і дер­жавами материка. Тож, тема сьогоднішнього уроку - «Населення і політична карта Північної Америки».

 

IV.  ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  • Бесіда
  • Що ви знаєте з названої теми?
  • Що ви хочете знати із цієї теми?

 

  • Аналіз таблиці «Населення Північної Америки»

 

  • Міні-лекція вчителя про історію освоєння материка

До приходу європейців на материк, тут жили числен­ні племена, різних мовних груп,, а саме індіанці, ес­кімоси, алеути (переважно представники монголоїд­ної раси). Ці племена з'явилися на материку близь­ко 27-15 тис. років тому. Після колонізації Північної Америки тут з'явилися переселенці з усіх європей­ських і багатьох азіатських та африканських країн. Найвищого рівня досягли племена півдня материка, що створили землеробські держави.

 

  • Аналіз карти заселення Північної Америки

Давайте проаналізуємо, як людина потрапила до Пів­нічної Америки?

Учитель. Відомо, що найвищого рівня розвитку до­сягли племена півдня материка - ацтеки і майя. По­слухайте розповідь про побут давніх народів.

 

  • Випереджальне завдання

Розповідь про ацтеків, майя, їх життя, побут

Корінні жителі Америки - індіанці, яких відносять до американської гілки монголоїдної раси. За назвою індіанці об'єднані в численні етноси, що відрізняють­ся зовнішністю, культурою, мовою. До приходу євро­пейців індіанські племена перебували на різних рівнях розвитку. На більш високому ступені перебували на­роди Мексики й Центральної Америки - майя, ацте­ки. У середні віки майя вже будували міста, мали свою писемність і систему лічби, володіли технологією об­робки металу. Усе це було б неможливо без праці хлі­бороба і головної культури давньої Америки - маїсу. Майя вирощували різні культури (батат, маніокові, гарбуз, квасолю, томати, перець), але маїс (кукурудза) служив основною продовольчою культурою. З маїсо­вого тіста пекли коржі, готували різноманітні страви й напої. Майя створили свій календар, що дозволя­ло вчасно проводити господарські роботи. Зазвичай у квітні здійснювалося випалювання ділянки лісу, на­прикінці травня - на початку червня проводилася сів­ба. Упродовж сезону дощів на ділянках здійснювалося прополювання, а з листопада до березня, залежно від сорту маїсу, збирався врожай. Наступного року зем­ля очищалася від старих стебел і трави, випалювалася і засівалася знову.    .

Ацтеки прийшли на Мексиканське нагір'я з півно­чі і заснували тут місто Теночтітлан. Спочатку біль­шість ацтеків мешкали в цьому місті та його околи­цях, створивши своєрідне місто-державу. Потім було створено політичне об'єднання, що складалося з ац­теків і представників деяких сусідніх народів та про-стяглося від берегів Мексиканської затоки на сході до Тихого океану на заході. На поливних землях ацтеки вирощували ті самі сільськогосподарські культури що і майя а також розводили гусей, качок та індиків, за­ймалися полюванням і збиранням. Ацтекські реміс­ники вміли мистецьки обробляти камінь, мідь, золо­то і срібло, виготовляли гарні прикраси й керамічний посуд, прикрашений малюнками.

Учитель. У наш час в Північній Америці прожи­ває близько 460 млн чоловік. 94 % населення є пред­ставниками європеоїдної, 5% - негроїдної раси. Аборигенів-індіаців - 1 %. Найбільша густота насе­лення на островах Карібського моря та на материковій частині Центральної Америки, східній частині мате­рика та в районі Великих озер; найменша - у гірських районах Кордільєр, на півночі материка.

 

Цікавий факт

Разом з вихідцями з Європи в СІЛА «емігрували» на­зви багатьох європейських міст. На сучасній карті США можна знайти 13 населених пунктів під назвою Афіни, Кембрідж і Оксфорд, 9 під назвою Берлін, 8 - Варшава, 7 - Париж, Лісабон, Москва, 6 - Неаполь, 5 - Рим, 4 - Мадрід і Лондон.

 

  • Знайомство з політичною картою Північної Америки

Учитель. На материку та на прилеглих до нього ост­ровах розташовано понад 20 країн. Але найбільшими і найрозвинутішими є США і Канада. Тож зараз ви спробуєте скласти портрет цих двох держав.

 

  • Завдання (робота в групах)

 Учні отримують основні пункти плану, за яким необхідно скласти портрет на­званих країн:

  1. столиця;
  2. природні багатства;
  3. промисловість;
  4. сільське господарство;
  5. зв'язки з Україною.

 

  • Презентація роботи груп

Символом Федеративного устрою США є й держав­ний прапор країни, який було схвалено скоро після завоювання незалежності у 1776 р. В лівому верхньо­му куті прапора розміщено синій прямокутник з біли­ми п'ятикутними зірками, кількість яких відповідає кількості штатів, що входять у федерацію; кількість їх поступово збільшувалась. 50-ту зірку було нанесено на прапор у 1959 р. після надання статусу штату Гавайським островам. Саме полотнище прапора скла­дається з 13 білих і червоних смуг, які чергуються; вони символізують перші 13 штатів» що об'єдналися у 1776 р. в єдину державу.

Місто Вашингтон було закладено у 1791 р. в нижній течії р. Потомак на кордоні штатів Півночі і Півдня першим Президентом США Джорджем Вашингтоном як столицю держави, що незадовго до цього утворила­ся. В центрі міста знаходиться резиденція президента Білий дім. Ця назва виникла на початку XIX ст., піс­ля того як будівлю, що постраждала від пожежі, було пофарбовано білою фарбою. На відміну від інших ве­ликих американських міст у Вашингтоні нема хмаро­чосів. Тут заборонено зводити будівлі, вищі за Капітолій - будинок конгресу Сполучених Штатів.

 

V.  ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  • Гра «Доповни речення»
  1. Перші племена з'явились у Північній Америці ...
  2. Найвищого рівня розвитку в давнину досягли пле­мена...
  3. Кількість населення материка становить...
  4. У Північній Америці проживають представники...рас.
  5. Найрозвинутішими країнами на материку є...
  6. Всього на материку і островах „. країн.
  7. Столиця Канади -...
  8. Столиця США-...
  9. Єллоустонський національний парк розташований…
  10. «Країна кленового листа» - ...
  11. Дві державні мови в... це ...
  12. Про історію формування держави розповідає пра­пор …

 

  • Географічний практикум

Практична робота. Нанесіть на контурну карту Пів­нічної Америки країни та їх столиці.

 

VI.  ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Учитель. Чи можете ви тепер оцінити ваші знання на початку уроку і на завершальному етапі?

Чи готові ви до мандрівки до країн Північної Америки?

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  • Опрацювати відповідний параграф.
  • Повторити тему «Північна Америка».

 

 

 

Узагальнюючий урок з теми «Північна Америка»

 

Мета:

  1. повторити, узагальнити та за­кріпити вивчений матеріал;
  2. розви­вати пізнавальний інтерес до пред­мета, вміння узагальнювати і сис­тематизувати інформацію, логічно мислити;
  3. виховувати відповідаль­ність; формувати вміння виступати перед аудиторією, захищати свою точку зору; формувати уявлення про професії, пов'язані з науками географічного циклу.

Форма проведення: урок прес-конференція

Обладнання: фізична карта Північної Америки, ілюстрації природи Північної Америки, фотографії, вирізки з журналів, реферати, таблички з надписами експертів та назвами друкованих видань.

 

  • Умови проведення уроку прес-конференції

На першому уроці, присвяченому вивченню Північної Америки, інформую учнів про проведення за­ключного, узагальнюючого уроку у формі прес-конференції. Пояснюю

її зміст, функції учасників та нага­дую, що можна приступити до збору додаткового матеріалу про материк.

Після вивчення природних зон учні (остаточно визначаються у виборі  форми своєї участі в прес-конференції. Призначаю день консультації і даю конкретне домашнє завдання: експертам - повторити, поглибити і розширити, використовуючи додатковий матеріал, свої спеціальні знання; кожному кореспонденту - скласти для кожного учасника екс­педиції по три запитання (це дає можливість вибору варіанта запитання і попереджує повтори).

 

  • Учасники прес-конференції та їх функції

Експерти - спеціалісти різних об­ластей географічних знань:

геоморфолог - вивчає тектонічну будову материка та її вплив на роз­міщення форм рельєфу та корис­них копалин;

кліматолог - розташування кліма­тичних поясів на материку, розподіл температур, опадів, особливості характерної погоди;

гідролог - приналежність внутріш­ніх вод до басейнів океанів, особ­ливості режиму, живлення внутріш­ніх воді;

біолог - розташування природних зон, причини їх зміни, своєрідність органічного світу; етнограф - вивчає народи, які на­селяють материк, їх культуру, по­бут; розміщення населення мате­рика, види його господарської ді­яльності;

керівник експедиції - займається питаннями історії дослідження ма­терика, його географічного поло­ження та виконує роль консультан­та для експертів;

кореспонденти ЗМІ - ставлять екс­пертам запитання з метою опубліку­вання матеріалів експедиції. Назви друкованих видань діти беруть тра­диційні або вигадують самі: «Вокруг света», «Юньш натуралист», «Світ навколо нас», «Древо познания», «Професор» тощо.

 

  • Сюжет прес-конференції

Експедиція вітчизняних спеціалістів була направлена до Північної Аме­рики з метою вивчення її природи та з'ясування характеру впливу при­родних умов на побут і господарську діяльність населення. Для підбиття підсумків експедиції експерти та ко­респонденти різних географічних ви­давництв запрошені до зали геогра­фічного товариства, тобто в кабінет географії, на прес-конференцію.

 

Представлення експертів та кореспондентів різних географічних видавництв

 

  • Орієнтовні запитання експертам

Геоморфологам

Варіант І

  1. Які форми рельєфу характерні для Північної Америки?
  2. Які тектонічні структури лежать в основі материка?
  3. Яку роль відіграло давнє зледеніння у формуванні рельєфу континенту?

Варіант II

  1. Які, на вашу думку, райони Пів­нічної Америки виділяються особливою

    різноманітністю ко­рисних копалин? Чому?

  1. Чи мали ви нагоду під час уявної подорожі спостерігати вивер­ження вулкана? Розкажіть про свої спостереження.
  2. Які форми рельєфу утворив льо­довик?

 

Кліматологам

Варіант І

  1. Які загальні закономірності в розподілі опадів на материку?
  2. Які постійні вітри характерні для Північної Америки?
  3. Чому на п-ві Флоріда і на п-ві Каліфорнія, які знаходять­ся в одному кліматичному поясі випадає різна кількість опадів?

Варіант II

  1. У чому полягають основні особ­ливості атмосферної циркуляції над Північною Америкою? Які причини її визначають?
  2. Який вітер в Північній Америці називається «пожирачем снігу», у чому полягає його особливість?
  3. На півдні Великих рівнин бу­вають сильні вихорі - торнадо. Розкажіть про них.

 

Гідрологам

Варіант І

  1. Чому води материка розподілені його територією нерівномірно?
  2. Яке походження озерних улого­вин континенту?
  3. На яких річках доцільніше буду­вати гідроелектростанції? Чому?

Варіант II

  1. Покажіть цікаві водні об'єкти материка та розкажіть про них.
  2. Річками басейну якого океануви мандрували на човнах? Чому?

 

Біологам

Варіант І

  1. Чому на материку Північна Аме­рика порушується закономірне класичне розташування природ­них зон порівняно з Африкою?
  2. На якому материку - у Північ­ній, чи Південній Америці -зона вологих вічнозелених лі­сів займає більшу площу? Чому?
  3. Чому на Каліфорнійському пів­острові, який оточений з усіх сторін водою, поширені пустелі?

Варіант II

  1. Які особливості прерій?
  2. Чим зумовлена зміна висотних поясів у Кордільєрах? Чому на­бір висотних поясів неоднако­вий на західних і східних схилах Кордільєр?
  3. Розкажіть про унікальність фло­ри і фауни материка.

 

Етнографам

Варіант І

  1. Хто представляє корінне насе­лення материка? Розкажіть про заняття корінного населення.
  2. Розкажіть про сучасне розміщен­ня населення Північної Амери­ки. Що таке «мегаполіси»?
  3. Які держави ви відвідали під час уявної подорожі? Розкажіть ко­ротко про господарство деяких із них.

Варіант II

  1. Які зміни відбулися в природі під впливом господарської ді­яльності людини?
  2. В яких національних парках Північної Америки побували? Що в них цікавого?

 

Керівнику експедиції

  1. Охарактеризуйте історію від­криття і дослідження Північної Америки.
  2. Які труднощі виникають під час подорожі Північною Аме­рикою?
  3. Які природні об'єкти ви б пора­дили включити до туристичної подорожі?

Експерти про бачене й почуте го­ворять від першої особи, посилаю­чись на фотографії, вирізки з жур­налів зроблені під час експедиції.

Свій звіт експерти роблять у вигляді реферату, повідомлення на альбом­ному аркуші.

 

  • Географічний диктант

1. Як називається крайня південна точка материка. (м. Мар’ято)

2. Канал, що розділяє Північну і Південну Америку. (Панамський)

3. Який океан омиває західний берег материка? (Тихий)

4. Яке море омиває материк на півдні? (Карібське)

5. Назвіть півострів, що був викуплений США у Росії. (Аляска)

6. Найвища гора на материку. (г. Мак-Кінлі)

7. Які за віком гори Аппалачі? (Старі)

8. Як називається водоспад між озером Ері та Онтаріо. (Ніаґарський)

9. Хто є корінним населенням материка? (Індіанці, ескімоси)

10. Назвіть найбільшу за площею країну. (Канада)

11. Як на материку називають степи? (Прерії)

12. В якому кліматичному поясі не знаходиться Північна Америка? (Екваторіальному)

 

  • Підсумок уроку
  • Домашнє завдання
  • Скласти ребуси, кросворди з теми «Північна Америка»;
  • Повторити план характеристики географічного положення материка.

 

 

Категорія: Розробки уроків | Переглядів: 503 | Додав: Ланос | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
avatar
Вхід на сайт
Погода
Пошук
Календар
«  Лютий 2016  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
29
Архів записів
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2024
Конструктор сайтів - uCoz