Північна Америка: геологічна будова, рельєф і корисні копалини
Мета:
- ознайомити учнів з особливостями рельєфу Північної Америки; довести залежність рельєфу від тектонічної будови;
- продовжити розвивати вміння порівнювати й аналізувати карти; формувати логічне мислення, вміння встановлювати причинно- наслідкові зв'язки;
- виховувати самостійність, розширювати кругозір учнів.
Тип уроку: вивчення нових знань.
Обладнання: фізична карта Північної Америки, фізична карта півкуль, атласи, контурні карти, зображення форм рельєфу материка.
Очікувані результати: учні повинні знати - основні форми рельєфу та корисні копалини материка; учні повинні вміти - наводити приклади зако- номірностей поширення корисних копалин, характеризувати основні риси рельєфу материка, порівнювати основні форми рельєфу, показувати їх на карті.
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Як ви розумієте, для чого потрібні нам знання про материки?
- Колективна робота з картою
Учні по черзі характеризують берегову лінію та географічне положення Північної Америки.
- Яка площа материка? Визначте положення Північної Америки щодо екватора, нульового меридіана, Північного тропіка.
- Крайні точки материка та його протяжність з півночі на південь; із заходу на схід.
- Вкажіть особливості берегової лінії.
- Порівняйте географічне положення материка з Південною Америкою. Вкажіть риси подібностей та відмінностей материків.
1. Серед материків планети за площею Північна Америка посідає місце:
а) перше; б) друге; в) третє; г) четверте.
2. Крайня східна точка Північної Америки:
а) мис Мерчісон;
б) мис Мар'ято;
в) мис Принца Уельського;
г) мис Сент-Чарльз.
3. Кількість океанів, що омивають береги Північної Америки:
а) три; б) два; в) чотири; г) один.
4. Біля східного берега материка формується найпотужніша тепла течія:
а) Гольфстрім;
б) Аляскінська;
в) Лабрадорська;
г) Каліфорнійська.
5. Берегова лінія материка:
а) дуже порізана; б) мало порізана.
6. Російська експедиція під керівництвом В. Берінґа, О. Чірікова відкрила:
а) Північний полюс;
б) річку Міссісіпі;
в) Канаду;
г) півострів Аляску.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
- Мозковий штурм та складання асоціативного куща
На дошці написано слово «рельєф». Учитель пропонує учням пригадати все те, що вони знають про рельєф. Усі відповіді в скороченому вигляді записуються на дошці.
Учитель. Отже, у нас з вами достатньо багажу знань, щоб успішно вивчити нову тему. Головна мета нашої роботи - довести, що рельєф залежить від тектонічної будови землі.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Характеристика рельєфу материка. Кожна група працює над одним питанням, знаходить відповіді, використовуючи текст підручника, карти атласу, додаткову літературу.
Від кожної групи виступає один учень, інші учні класу заповнюють таблицю.
1. Тектонічна будова
- Що таке літосферна плита? У межах якої плити лежить материк?
- Тектонічні структури материка, їхній вік та утворення.
- В якій частині материка вони розташовані?
- Де розташовані молоді та старі платформи?
- Покажіть найбільші вулкани материка.
2. Рівнинні форми рельєфу
- Які є рівнинні форми рельєфу?
- Назвіть рівнини материка (низовини, височини).
- Де вони розташовані, в яких частинах материка?
3. Гірські форми рельєфу
- Чим відрізняються між собою гори?
- Чи можна сказати, що в Північній Америці всі гори однакові?
- Як ви це встановили?
- Назвіть найбільші гірські системи материка і місце їхнього розташу- вання.
- Зв'язок рельєфу з тектонічною будовою
- Порівняйте тектонічну та фізичну карти.
- Визначте, з якими тектонічними структурами пов'язані рівнинні форми рельєфу.
- Визначте, з якими тектонічними структурами пов'язані гірські форми рельєфу?
- Корисні копалини
- Що таке корисні копалини?
- На які групи поділяються корисні копалини за походженням та використанням?
- Які види корисних копалин є на території материка?
- Поясніть взаємозв'язок у розміщенні корисних копалин відповідно до тектонічних структур.
- Про зв'язок рельєфу з тектонічною будовою.
- Про особливості рельєфу.
- Про відмінність рельєфу на заході і на сході материка.
- Про зв'язки корисних копалин і геологічної будови материка.
Групи форм рельєфу
|
Найбільші форми
|
Тектонічні структури
|
Рівнинні форми рельєфу
|
|
|
Гірські форми рельєфу
|
|
|
Чому на півночі материка спостерігаються низовинні форми рельєфу?
Учні самостійно в тексті підручника шукають відповідь на проблемне питання.
- Доповнення учителем відповідей учнів
За свою довгу історію наша Земля пережила декілька льодовикових епох. Клімат був суворий, випадало багато опадів, переважно у вигляді снігу, який не встигав розтанути за коротке літо. Лід, з якого складався льодовик, був поділений великими тріщинами на блоки, що й допомагало йому краще рухатися. Край льодовика потроху танув, особливо влітку, утворюючи річки, піщані і глинисті вали.
Льодовик дійшов до долин річок Міссурі й Огайо та зупинився. Але процес танення продовжувався багато років.
За цей час утворилися річкові системи півночі, озера, болота, низовинні форми рельєфу, горби, вали, балки, западини.
Проводиться демонстрація карти, фотоматеріалів з найбільш відомими формами рельєфу материка.
Порівняти рельєф Північної та Південної Америки. Що спільного? Що відмінного?
Рельєф Північної та Південної Америки
|
Спільне
|
Відмінне
|
|
|
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
Чи вірите ви, що...
- ...на материку знаходиться найбільша вершина світу? (Ні)
- ...Кордільєри старі, малорухомі гори? (Ні)
- ...на півночі материка було давнє зледеніння? (Так)
- ...в основі материка знаходиться Південноамериканська платформа? (Ні)
- ...рівнини займають 2/3 поверхні материка? (Так)
- ...що найбільша вершина материка - г. Мак-Кінлі? (Так)
- ...Аппалачі - високі гори? (Ні)
- ...рельєф материка пов'язаний з тектонічною будовою материка? (Так)
- ...розміщення і різноманітність корисних копалин залежить від рельєфу та тектонічної будови материка? (Так)
- Робота з контурною картою
Нанести на контурну карту основні форми рельєфу материка Північна Америка. Зразок оформленої карти вивішений на дошці.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграф підручника.
- Закінчити виконання практичного завдання.
- Скласти кросворд до теми «Рельєф Північної Америки».
Північна Америка: води суходолу
Мета:
- з'ясувати основні риси річкової та озерної мережі Північної Америки; показати роль снігового й льодовикового живлення у водному режимі; удосконалювати навички роботи з картами атласу;
- розвивати практичні навички складання комплексної характеристики річок за типовим планом, вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки в географічних процесах;
- виховувати зацікавленість у вивченні курсу географії.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична карта Північної Америки, зображення водних об'єктів Північної Америки, атласи, підручники.
Очікуванні результати: учні повинні знати - річки і озера Північної Америки, їх тип живлення і режим; учні повинні вміти - характеризувати особливості річок (за типовим планом), показувати на карті річки і озера Північної Америки.
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
- Географічний диктант. Учні визначають, якому кліматичному поясу відповідають характеристики, що зачитує вчитель.
Кліматичні пояси
- Арктичний
- Помірний
- Тропічний
- Субарктичний
- Субтропічний
- Субекваторіальний
- Займає північне узбережжя і більшу частину Канадського арктичного архіпелагу. Влітку температура не піднімається вище за+5 °С.
- Тут протягом року панує тепле і жарке сухе повітря, завдяки якому клімат дістав назву «клімат вічного літа».
- У межах поясу на материку виділяються чотири кліматичні області.
- У цьому поясі переважають узимку вологі помірні повітряні маси, а влітку надходять сухі тропічні повітряні маси.
- У цьому поясі розміщена південна частина материка.
- Улітку панують вологі екваторіальні повітряні маси.
Узимку надходять арктичні повітряні маси, а влітку - повітряні маси з помірного поясу і температура підвищується до +10°.
Код для перевірки: 1 - А; 2 - В; 3 - Б; 4 - Ж; 5 - Г; 6 - Д,Е.
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. На території Північної Америки наявні всі типии вод суходолу - це обумовлено різноманітністю природних умов материка. На півночі поширені вічна мерзлота та покривні льодовики, вершини гір вкриті гірськими льодовиками, великі площі на материку займають болота, а в надрах зберігаються значні запаси підземних вод. А найбільший об’єм вод суходолу міститься у повноводних річках та системі Великих озер.
Отже, на сьогоднішньому уроці ми з’ясуємо загальні особливості поверхневих вод Північної Америки та виконаємо практичну роботу зі складання характеристики річки за планом.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Як ви вважаєте, Північна Америка багата на внутрішні води? Підтвердьте свою думку, проаналізувавши фізичну карту Північної Америки.
(Робота за рисунком підручника «Басейни річок Північної Америки».)
Чим можна пояснити нерівномірності розподілу річкової та озерної сітки материка?
Характеристика річок
(робота в групах)
Завдання. За допомогою підручника і карт атласу охарактеризуйте річки: перша група - басейну Атлантичного океану; друга група - басейну Північного Льодовитого океану; третя група - басейну Тихого океану.
- Де на материку розповсюджені озера?
- Де знаходяться Великі американські озера?
- Як вони виникли?
- Чому на південному сході материка багато безстічних і солоних озер?
«Скарбничка»
Учитель. У Північній Америці розташована найбільша прісноводна озерна система світу. Вона об'єднує п'ять значних за розмірами озер, які величезними сходинками спускаються до Атлантики і віддають їй свою воду через річку Святого Лав-рентія. Останні два озера - Ері та Онтаріо - сполучені річкою Ніагара, на якій знаходиться всесвітньо відомий Ніаґарський волоспад.
Випереджальне завдання
(Виступи заздалегідь підготовлених учнів про озера Північної Америки та Ніаґарський водоспад.)
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
- Гра «Скринька» Учням пропонуються однакові аркуші паперу. Учні
по рядах записують головні особливості річок: перший ряд - Міссісіпі; другий ряд - Маккензі; третій ряд - Колорадо.
Учні записують особливості річок, не згадуючи їхніх назв. Кожна команда намагається якнайшвидше вкинути свого «листа». Але листи без адрес з кожного ряду визначають поштаря, який правильно «рознесе пошту» в кожну з трьох скриньок (Міссісіпі, Маккензі, Колорадо).
Зразок учнівських листів
- Найдовша річка.
- Дощове живлення.
- Швидка течія.
- Утворений каньйон.
- Змішане живлення.
- Практична робота № 8. Позначення на контурній карті основних географічних об’єктів материка.
- Практична робота № 10. Складання комплексної характеристики однієї з річок материка (за типовим планом)
Варіант І - Міссісіпі
Варіант ІІ - Колорадо
Варіант ІІІ – Маккензі
Завдання. Заповніть таблицю:
№
|
План
|
Річка
|
1.
|
Походження назви
|
|
2.
|
Басейн океану, до якого належить річка
|
|
3.
|
Місце витоку і гирла, напрямок течії
|
|
4.
|
Особливості будови річкової долини у верхній, середній та нижній течії; наявність порогів, водоспадів
|
|
5.
|
Основні притоки річки
|
|
6.
|
Географічні пояси, що їх перетинає річка
|
|
7.
|
Види живлення річки
|
|
8.
|
Особливості водного режиму
|
|
9.
|
Господарське використання річки
|
|
10.
|
Проблеми господарського використання і заходи, які вживають для збереження вод річки
|
|
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати параграф підручника.
- Підготувати презентації проектів (дослідження природних зон материка).
Населення, політична карта, держави Північної Америки
Мета:
- поглибити систему знань про формування та склад населення Північної Америки; сформувати в учнів уявлення про особливості політичної карти материка; удосконалювати в учнів практичні навички працювати з картами атласу, підручником, додатковою літературою;
- розвивати вміння встановлювати причиново-наслідкові зв’язки географічних процесів, висловлювати свою думку, робити висновки;
- виховувати дружні стосунки, толерантність, уважність, інтерес до предмета.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: фізична та політична карти Північної Америки, географічні атласи для 7 класу, підручники, додаткова література з теми, таблиця «Населення Північної Америки», «візитки» СШАі Канади, фото краєвидів держав, дидактичний матеріал з теми.
Очікувані результати: учні повинні знати - історію заселення материка, найголовніші країни; учні повинні вміти - характеризувати населення Північної Америки, наводити приклади зв’язків з Україною. :
Хід уроку
- ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ І ВМІНЬ УЧНІВ
Учитель. Скажіть, який материк ми вивчаємо впродовж декількох уроків?
Щоб перевірити ваші знання, ми виконаємо цікаві завдання.
- Географічна мозаїка (робота в парах)
Необхідно скласти розрізані назви географічних об'єктів, визначити тему, якою вони об'єднані, показати на карті. (Колумбія, Колорадо, Міссурі, Атабаска, Маккензі - річки. Ері, Гурон, Вінніпег, Мічіґан, Велике Ведмеже - озера.)
- «Впізнай мене» (робота в парах)
За поданим списком впізнати об'єкт, звернути увагу на топоніміку. Показати на карті.
- Затока, названа на честь англійського мореплавця на ім'я Генрі (Гудзонова)
- Цю землю відкрив у 982 році норман Ерік Рудий і назвав мовою скандинавів - «зелена країна» (Ґренландія)
- Назва цього об'єкта виникла випадково, коли іспанський капітан Ернандес Кордоба запитав про назву місцевості у індіанців. (Юкатан)
- Індіанці, що жили на берегах цієї річки називали її «велика вода», а письменник Майн Рід «батько вод». (Міссісіпі)
- На берегах цієї річки побував російський лейтенант Загоскін, який записав три назви з мови місцевих племен. Усі три назви означали «Велика річка». (Юкон)
- Цей об'єкт був відкритий англійським дослідником і мореплавцем Джоном Каботом і назвав він його «Нововідкритою землею». (Ньюфаундленд)
- Гра «Що таке? Хто такий?» (колективна вправа)
Гольфстрім, Ейрік Рудий, Флоріда, Сент-Чарльз, Мексиканська.
- Перевірка виконання роботи парами.
- «Мандрівка» (індивідуальне завдання)
За поданим описом назвати географічні об'єкти, показати їх на карті.
- Цей об'єкт лежить на висоті нижче рівня моря на 86 метрів. У 1913 році тут було зафіксовано температуру повітря +56,7 °С. (Долина Смерті)
- Цей об'єкт відомий своїми гейзерами. Тут є невеличкі фонтанчики заввишки 2-3 м, які б'ють через кожні 3-4 хв, є поодинокі гейзери, а є групи. Є гейзери-гіганти, які викидають воду на висоту до 90 м. Тут-живуть рідкісні чорні ведмеді та ведмеді-
грізлі. (Єллоустонський парк
- Вражають розміри цього об'єкта: довжина - 350 км, висота - до 2 км, ширина - від 6 до 28 км. Мільйони туристів тут бувають щороку. (Великий Каньон Колорадо)
- Чи вірите ви, що Північна Америка розташована у Південній півкулі? (Ні)
- Чи вірите ви, що крайня південна точка материка - мис Мар'ято? (Так)
- Чи вірите ви, що озеро і річка Атабаска названі за ім'ям індіанського племені атабаска? (Так)
- Чи вірите ви, що Північна Америка бідна на корисні копалини? (Ні)
- Чи вірите ви, що на материку не існує екологічних проблем? (Ні)
- Чи вірите ви, що найвища вершина Кордільєр - гора Мак-Кінлі? (Так)
- Чи вірите ви, що у Нью-Йорку зима м'якіша і тепліша, ніж у Києві? (Так)
- Перевірка індивідуального завдання
III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Ми вже вивчили з вами природу Північної Америки, ознайомились з наслідками господарської діяльності людини, історією відкриття материка вихідцями європейських країн. Ми також знаємо, що у великому місті Нью-Йорку взимку тепліше, ніж у нашій столиці, і чули про те, що Америка - це рай земний і мрія кожного - побувати там. Уявімо, що нам випала нагода познайомитись з населенням і державами материка. Тож, тема сьогоднішнього уроку - «Населення і політична карта Північної Америки».
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
- Що ви знаєте з названої теми?
- Що ви хочете знати із цієї теми?
- Аналіз таблиці «Населення Північної Америки»
- Міні-лекція вчителя про історію освоєння материка
До приходу європейців на материк, тут жили численні племена, різних мовних груп,, а саме індіанці, ескімоси, алеути (переважно представники монголоїдної раси). Ці племена з'явилися на материку близько 27-15 тис. років тому. Після колонізації Північної Америки тут з'явилися переселенці з усіх європейських і багатьох азіатських та африканських країн. Найвищого рівня досягли племена півдня материка, що створили землеробські держави.
- Аналіз карти заселення Північної Америки
Давайте проаналізуємо, як людина потрапила до Північної Америки?
Учитель. Відомо, що найвищого рівня розвитку досягли племена півдня материка - ацтеки і майя. Послухайте розповідь про побут давніх народів.
Розповідь про ацтеків, майя, їх життя, побут
Корінні жителі Америки - індіанці, яких відносять до американської гілки монголоїдної раси. За назвою індіанці об'єднані в численні етноси, що відрізняються зовнішністю, культурою, мовою. До приходу європейців індіанські племена перебували на різних рівнях розвитку. На більш високому ступені перебували народи Мексики й Центральної Америки - майя, ацтеки. У середні віки майя вже будували міста, мали свою писемність і систему лічби, володіли технологією обробки металу. Усе це було б неможливо без праці хлібороба і головної культури давньої Америки - маїсу. Майя вирощували різні культури (батат, маніокові, гарбуз, квасолю, томати, перець), але маїс (кукурудза) служив основною продовольчою культурою. З маїсового тіста пекли коржі, готували різноманітні страви й напої. Майя створили свій календар, що дозволяло вчасно проводити господарські роботи. Зазвичай у квітні здійснювалося випалювання ділянки лісу, наприкінці травня - на початку червня проводилася сівба. Упродовж сезону дощів на ділянках здійснювалося прополювання, а з листопада до березня, залежно від сорту маїсу, збирався врожай. Наступного року земля очищалася від старих стебел і трави, випалювалася і засівалася знову. .
Ацтеки прийшли на Мексиканське нагір'я з півночі і заснували тут місто Теночтітлан. Спочатку більшість ацтеків мешкали в цьому місті та його околицях, створивши своєрідне місто-державу. Потім було створено політичне об'єднання, що складалося з ацтеків і представників деяких сусідніх народів та про-стяглося від берегів Мексиканської затоки на сході до Тихого океану на заході. На поливних землях ацтеки вирощували ті самі сільськогосподарські культури що і майя а також розводили гусей, качок та індиків, займалися полюванням і збиранням. Ацтекські ремісники вміли мистецьки обробляти камінь, мідь, золото і срібло, виготовляли гарні прикраси й керамічний посуд, прикрашений малюнками.
Учитель. У наш час в Північній Америці проживає близько 460 млн чоловік. 94 % населення є представниками європеоїдної, 5% - негроїдної раси. Аборигенів-індіаців - 1 %. Найбільша густота населення на островах Карібського моря та на материковій частині Центральної Америки, східній частині материка та в районі Великих озер; найменша - у гірських районах Кордільєр, на півночі материка.
Цікавий факт
Разом з вихідцями з Європи в СІЛА «емігрували» назви багатьох європейських міст. На сучасній карті США можна знайти 13 населених пунктів під назвою Афіни, Кембрідж і Оксфорд, 9 під назвою Берлін, 8 - Варшава, 7 - Париж, Лісабон, Москва, 6 - Неаполь, 5 - Рим, 4 - Мадрід і Лондон.
- Знайомство з політичною картою Північної Америки
Учитель. На материку та на прилеглих до нього островах розташовано понад 20 країн. Але найбільшими і найрозвинутішими є США і Канада. Тож зараз ви спробуєте скласти портрет цих двох держав.
- Завдання (робота в групах)
Учні отримують основні пункти плану, за яким необхідно скласти портрет названих країн:
- столиця;
- природні багатства;
- промисловість;
- сільське господарство;
- зв'язки з Україною.
Символом Федеративного устрою США є й державний прапор країни, який було схвалено скоро після завоювання незалежності у 1776 р. В лівому верхньому куті прапора розміщено синій прямокутник з білими п'ятикутними зірками, кількість яких відповідає кількості штатів, що входять у федерацію; кількість їх поступово збільшувалась. 50-ту зірку було нанесено на прапор у 1959 р. після надання статусу штату Гавайським островам. Саме полотнище прапора складається з 13 білих і червоних смуг, які чергуються; вони символізують перші 13 штатів» що об'єдналися у 1776 р. в єдину державу.
Місто Вашингтон було закладено у 1791 р. в нижній течії р. Потомак на кордоні штатів Півночі і Півдня першим Президентом США Джорджем Вашингтоном як столицю держави, що незадовго до цього утворилася. В центрі міста знаходиться резиденція президента Білий дім. Ця назва виникла на початку XIX ст., після того як будівлю, що постраждала від пожежі, було пофарбовано білою фарбою. На відміну від інших великих американських міст у Вашингтоні нема хмарочосів. Тут заборонено зводити будівлі, вищі за Капітолій - будинок конгресу Сполучених Штатів.
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
- Перші племена з'явились у Північній Америці ...
- Найвищого рівня розвитку в давнину досягли племена...
- Кількість населення материка становить...
- У Північній Америці проживають представники...рас.
- Найрозвинутішими країнами на материку є...
- Всього на материку і островах „. країн.
- Столиця Канади -...
- Столиця США-...
- Єллоустонський національний парк розташований…
- «Країна кленового листа» - ...
- Дві державні мови в... це ...
- Про історію формування держави розповідає прапор …
Практична робота. Нанесіть на контурну карту Північної Америки країни та їх столиці.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ
Учитель. Чи можете ви тепер оцінити ваші знання на початку уроку і на завершальному етапі?
Чи готові ви до мандрівки до країн Північної Америки?
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
- Опрацювати відповідний параграф.
- Повторити тему «Північна Америка».
Узагальнюючий урок з теми «Північна Америка»
Мета:
- повторити, узагальнити та закріпити вивчений матеріал;
- розвивати пізнавальний інтерес до предмета, вміння узагальнювати і систематизувати інформацію, логічно мислити;
- виховувати відповідальність; формувати вміння виступати перед аудиторією, захищати свою точку зору; формувати уявлення про професії, пов'язані з науками географічного циклу.
Форма проведення: урок прес-конференція
Обладнання: фізична карта Північної Америки, ілюстрації природи Північної Америки, фотографії, вирізки з журналів, реферати, таблички з надписами експертів та назвами друкованих видань.
- Умови проведення уроку прес-конференції
На першому уроці, присвяченому вивченню Північної Америки, інформую учнів про проведення заключного, узагальнюючого уроку у формі прес-конференції. Пояснюю
її зміст, функції учасників та нагадую, що можна приступити до збору додаткового матеріалу про материк.
Після вивчення природних зон учні (остаточно визначаються у виборі форми своєї участі в прес-конференції. Призначаю день консультації і даю конкретне домашнє завдання: експертам - повторити, поглибити і розширити, використовуючи додатковий матеріал, свої спеціальні знання; кожному кореспонденту - скласти для кожного учасника експедиції по три запитання (це дає можливість вибору варіанта запитання і попереджує повтори).
- Учасники прес-конференції та їх функції
Експерти - спеціалісти різних областей географічних знань:
геоморфолог - вивчає тектонічну будову материка та її вплив на розміщення форм рельєфу та корисних копалин;
кліматолог - розташування кліматичних поясів на материку, розподіл температур, опадів, особливості характерної погоди;
гідролог - приналежність внутрішніх вод до басейнів океанів, особливості режиму, живлення внутрішніх воді;
біолог - розташування природних зон, причини їх зміни, своєрідність органічного світу; етнограф - вивчає народи, які населяють материк, їх культуру, побут; розміщення населення материка, види його господарської діяльності;
керівник експедиції - займається питаннями історії дослідження материка, його географічного положення та виконує роль консультанта для експертів;
кореспонденти ЗМІ - ставлять експертам запитання з метою опублікування матеріалів експедиції. Назви друкованих видань діти беруть традиційні або вигадують самі: «Вокруг света», «Юньш натуралист», «Світ навколо нас», «Древо познания», «Професор» тощо.
Експедиція вітчизняних спеціалістів була направлена до Північної Америки з метою вивчення її природи та з'ясування характеру впливу природних умов на побут і господарську діяльність населення. Для підбиття підсумків експедиції експерти та кореспонденти різних географічних видавництв запрошені до зали географічного товариства, тобто в кабінет географії, на прес-конференцію.
Представлення експертів та кореспондентів різних географічних видавництв
- Орієнтовні запитання експертам
Геоморфологам
Варіант І
- Які форми рельєфу характерні для Північної Америки?
- Які тектонічні структури лежать в основі материка?
- Яку роль відіграло давнє зледеніння у формуванні рельєфу континенту?
Варіант II
- Які, на вашу думку, райони Північної Америки виділяються особливою
різноманітністю корисних копалин? Чому?
- Чи мали ви нагоду під час уявної подорожі спостерігати виверження вулкана? Розкажіть про свої спостереження.
- Які форми рельєфу утворив льодовик?
Кліматологам
Варіант І
- Які загальні закономірності в розподілі опадів на материку?
- Які постійні вітри характерні для Північної Америки?
- Чому на п-ві Флоріда і на п-ві Каліфорнія, які знаходяться в одному кліматичному поясі випадає різна кількість опадів?
Варіант II
- У чому полягають основні особливості атмосферної циркуляції над Північною Америкою? Які причини її визначають?
- Який вітер в Північній Америці називається «пожирачем снігу», у чому полягає його особливість?
- На півдні Великих рівнин бувають сильні вихорі - торнадо. Розкажіть про них.
Гідрологам
Варіант І
- Чому води материка розподілені його територією нерівномірно?
- Яке походження озерних улоговин континенту?
- На яких річках доцільніше будувати гідроелектростанції? Чому?
Варіант II
- Покажіть цікаві водні об'єкти материка та розкажіть про них.
- Річками басейну якого океануви мандрували на човнах? Чому?
Біологам
Варіант І
- Чому на материку Північна Америка порушується закономірне класичне розташування природних зон порівняно з Африкою?
- На якому материку - у Північній, чи Південній Америці -зона вологих вічнозелених лісів займає більшу площу? Чому?
- Чому на Каліфорнійському півострові, який оточений з усіх сторін водою, поширені пустелі?
Варіант II
- Які особливості прерій?
- Чим зумовлена зміна висотних поясів у Кордільєрах? Чому набір висотних поясів неоднаковий на західних і східних схилах Кордільєр?
- Розкажіть про унікальність флори і фауни материка.
Етнографам
Варіант І
- Хто представляє корінне населення материка? Розкажіть про заняття корінного населення.
- Розкажіть про сучасне розміщення населення Північної Америки. Що таке «мегаполіси»?
- Які держави ви відвідали під час уявної подорожі? Розкажіть коротко про господарство деяких із них.
Варіант II
- Які зміни відбулися в природі під впливом господарської діяльності людини?
- В яких національних парках Північної Америки побували? Що в них цікавого?
Керівнику експедиції
- Охарактеризуйте історію відкриття і дослідження Північної Америки.
- Які труднощі виникають під час подорожі Північною Америкою?
- Які природні об'єкти ви б порадили включити до туристичної подорожі?
Експерти про бачене й почуте говорять від першої особи, посилаючись на фотографії, вирізки з журналів зроблені під час експедиції.
Свій звіт експерти роблять у вигляді реферату, повідомлення на альбомному аркуші.
1. Як називається крайня південна точка материка. (м. Мар’ято)
2. Канал, що розділяє Північну і Південну Америку. (Панамський)
3. Який океан омиває західний берег материка? (Тихий)
4. Яке море омиває материк на півдні? (Карібське)
5. Назвіть півострів, що був викуплений США у Росії. (Аляска)
6. Найвища гора на материку. (г. Мак-Кінлі)
7. Які за віком гори Аппалачі? (Старі)
8. Як називається водоспад між озером Ері та Онтаріо. (Ніаґарський)
9. Хто є корінним населенням материка? (Індіанці, ескімоси)
10. Назвіть найбільшу за площею країну. (Канада)
11. Як на материку називають степи? (Прерії)
12. В якому кліматичному поясі не знаходиться Північна Америка? (Екваторіальному)
- Підсумок уроку
- Домашнє завдання
- Скласти ребуси, кросворди з теми «Північна Америка»;
- Повторити план характеристики географічного положення материка.
|